brieven aan koos
share article on facebook email article print article

Brief uit Doetinchem,
waarin Hugo het boek van Tim recenseert.

Doetinchem, 21 november 2018

Beste Tim,

Ik zou je graag een knuffel geven. Ik weet het, niet de meest mannelijke openingszin! Jouw boek 'Brieven aan Koos ‚Äď avonturen van een zolderkamerfilosoof' heeft me¬†zowel¬†troost¬†als¬†een lach gebracht. Je deelt jouw emoties, onvolkomenheden en kwetsbaarheid. Al lezend ontstond daardoor als vanzelf een denkbeeldige vertrouwensband.¬†Gevoelens van vriendschap¬†zelfs. Toch blijft het, door de aard van het medium, eenrichtingsverkeer. Uiteraard wil ik niet parasiteren op jouw kwetsbaarheid. Nu hoor ik je denken: parasiteren? Je hebt toch betaald voor het boek. Klopt. Maar, zoals je zelf schrijft: 'raken van sommige dingen de waarde en betekenis uitgehold als we er een geldelijke transactie van maken'. Brieven aan Koos verdient namelijk zoveel meer dan die schamele ‚ā¨19,99. 'Een knuffel heeft een betekenis die boven een transactie uitstijgt', zoals je treffend vertelt. Vandaar die knuffel!

Waar gaat het boek over, vroeg een vriend mij laatst. Over filosofen zei ik. Nee; of jawel maar dan anders. Leuk! Antwoordde hij sarcastisch. Tim beschrijft meer zijn eigen onvolkomenheden en koppelt het aan grote filosofische vraagstukken, probeerde ik nog. Het mocht niet baten. Ik kon hem niet overtuigen.

Helemaal kun je mij dit niet aanrekenen. Het boek is ook moeilijk te duiden. Waar gaat het nu eigenlijk over? Het is geen doorlopend verhaal maar ook weer wel. Het is diepzinnig en tegelijkertijd geestig en lichtzinnig. Het gaat over jouw onvolkomenheden maar ook over de grote vragen van het leven. Het gaat over grote filosofen en het gaat over jou. Misschien moet ik het ook juist niet duiden. Er bestaat immers geen ordelijk fundament en de aard van de werkelijkheid is in wezen chaos, aldus jou (aldus Nietzsche) tijdens je reis naar Leipzig. Ook hier weet je op een fantastische manier complexe filosofische vraagstukken toegankelijk te maken. En niet onbelangrijk, met humor! 'Elk begrip ontstaat door gelijkstellen van het niet-gelijke'. Deze niet erg beeldende woorden van Nietzsche breng je bijvoorbeeld tot leven door een anekdote over appels voor de ge√ęmancipeerde man (Pink Ladies). Net zoals jij de Pink Ladies niet in een hokje stopt ga ik dat ook niet doen met jouw boek.

Om toch niet weer met een mond vol tanden te staan, wanneer iemand vraagt waar het boek over gaat, heb ik de volgende beschrijving bedacht:
Tim is filosoof en cabaretier. Tim lust geen wijn. Wel druivensap. Hij luistert naar Duitse podcasts (Sexvergn√ľgen), heeft last van extrasystolen en is verslaafd aan¬†Cracottes. Aangespoord door enkele vrienden verlaat Tim zijn zolderkamer en gaat letterlijk en figuurlijk op reis naar de grote filosofen. Zo reist Tim naar de plekken waar deze filosofen geboren zijn, stierven en/of werkte. In figuurlijke zin is het een reis naar antwoorden op persoonlijke levensvragen. De filosofie√ęn van o.a. Camus, Nietzsche, Kant en Karl Marx vertaalt Tim op uiterst humoristische wijze naar persoonlijke levenslessen. Dit alles in briefvorm aan zijn vriend Koos. In elk van de 10 brieven een ander thema. Telkens ontzettend¬†grappig, verhelderend en een tikkeltje klunzig.
Kort maar krachtig. Toch? Als ik daar niemand mee weet te overtuigen.

Al met al is "Brieven aan Koos" een geweldig boek. Het heeft humor, diepgang, is luchtig en is bovenal herkenbaar. De briefvorm nodigt uit tot teruglezen. Dat heb ik dus ook al meerdere keren gedaan. De brieven uit Leipzig, Praag en Wenen zijn daarbij mijn favorieten. Het viel mij op dat de laatste drie hoofdstukken grotendeels terugkomen in de voorstelling 'het kromme hout der mensheid'. Dat vond ik jammer. Voelde een beetje alsof ik een film aan het kijken was waarvan ik het boek al gelezen had. Dat doet niets af aan het boek. Ook niet aan de voorstelling trouwens. Maar jammer was het wel. Van de andere kant drong de boodschap hierdoor wel beter door. Om met mijn persoonlijk favoriete filosoof te spreken: "elk nadeel heb se voordeel".

Alle goeds,

Hugo

Uitgever: Das Mag Uitgeverij B.V. | ISBN: 9789492478665 | Verschenen: 04-10-2018 | Bladzijden: 232